For at forstå den arabisk-israelske konflikt, som den udfolder sig i dag, er det nødvendigt med et retvisende billede af de historiske forhold, der ledte til den jødiske stats oprettelse og den arabiske verdens afvisning heraf samt de begivenheder, der efterfølgende har sat sit præg på konflikten.
Denne historiske gennemgang dækker punkt for punkt de vigtigste begivenheder i Israels historie fra de jødiske konge-dømmer under David og Salomon til Oslo-fredsprocessens sammenbrud i efteråret 2000. Den resterende periode fra årtusindskiftet op til i dag vil blive tilføjet snarest muligt. Formålet er ikke at grave ned i og analysere alle detaljer og stridsspørgsmål, men at udstyre læseren med en grundlæg-gende historisk viden og forståelse for konfliktens årsager og virkninger.
Peel-kommissionens delingsplan
En engelsk undersøgelseskommission, ledet af Lord Robert Peel, blev sendt til Palæstina for at finde en løsning på konflikten. Kommissionen anbefalede, at den resterende del af mandatet opdeltes i en jødisk og en arabisk stat. Den nordvestlige femtedel af området skulle udgøre den jødiske stat, mens den resterende, langt større del skulle være arabisk. Et bælte fra Jerusalem til havnebyen Jafffa ville blive en international zone. Planen indebar en “ombytning” af befolkningsgrupper for at gøre de kommende stater så etnisk homogene som muligt. Blandt jøderne i Palæstina var der delte meninger om planen, men stemningen pegede i retning af en tøvende accept. De palæstinensiske arabere, samt resten af den arabiske verden, afviste planen, der dermed blev opgivet.
Den arabiske opstand
I april 1936 organiserede Jerusalems mufti, Haj Amin al-Husseini, i protest mod det engelske mandats immigrationspolitik, en total arabisk strejke og boykot af mandatet. Spontan vold brød ud, fulgt op af organiserede arabiske guerillabanders overfald på jødiske landbrug i hele Palæstina. Civile jøder blev myrdet, kvæg dræbt og afgrøder ødelagt. Englænderne accepterede et jødisk krav om bevæbning af 3000 jødiske vagter, og sammen med den jødiske undergrundsorganisation, Haganah, der blev oprettet som reaktion på 1920’ernes arabiske optøjer, lykkedes det til dels at forsvare jødiske bosættelser mod de arabiske angreb. Opstanden og den tilhørende strejke kostede det arabiske samfund dyrt, og i efteråret afblæstes strejken, og volden døede hen.
Nazistisk og arabisk anti-jødisk propaganda
Arabisk skepsis ved den jødiske indvandring fra Europa blev yderligere forstærket gennem tysk og italiensk anti-jødisk propaganda i den arabiske verden. Arabiske politiske kommentatorer spredte myter om zionistiske planer om at dræbe arabere og skænde moskeer, og opfordrede til en palæstinensisk “jihad” mod både jøder og englændere. Den magtfulde arabiske al-Husseini-klan stiftede i 1935 partiet “Palestine Arab Party”, med tilhørende bevæbnet milits, “al-Futuwwa”, til kamp mod de vantro.
Britiske styrker i kamp med arabiske demonstranter, Jaffa 1936.
Jødisk immigration tager til
Hitlers magtovertagelse i Tyskland i 1933 resulterede i fornyet jødisk udvandring fra Europa, og Palæstina oplevede den hidtil største bølge af jødisk immigration. I perioden 1933-36 ankom ca. 175.000 jøder til landet, hvilket bragte den jødiske befolkning op på omkring 370.000. Også den arabiske befolkning oplevede i mandatperioden en voldsom vækst og var siden 1914 næsten fordoblet til ca. 950.000.
Tvivl om det jødiske nationale hjem
Den arabiske vold i 1929 fik englænderne til at vedtage stramninger af reglerne for jødisk immigration og salg af jord til jøder. Men efter indvendinger fra både Zionistorganisationen og Folkeforbundet, og en heftig debat om Englands fortsatte støtte til det jødiske nationale hjem, blev stramningerne annulleret.
Nye arabiske angreb på jøder
Det muslimske overhovede i Palæstina, muftien af Jerusalem,
Haj Amin al-Husseini, indledte en kampagne af falske rygter om jødiske trusler mod muslimske helligdomme, efterfulgt af opfordringer til angreb på jøderne. Snart var jødiske samfund over hele Palæstina under angreb. I nogle byer lykkedes det jøderne at forsvare sig, men andre steder fandt regulære massakrer på jøder sted. I Hebron blev 67 jøder myrdet, og resten af byens jødiske indbyggere drevet på flugt, hvilket blev enden på to tusind års uafbrudt jødisk tilstedeværelse i byen.
Mufti Haj Amin al-Husseini
Det jødiske samfund udvikles
Det jødiske samfund i Palæstina var i 1920’erne i rivende udvikling. Der etableredes et jødisk parlament, “Knesset Israel”, hvortil også kvinder havde stemmeret. Parlamentet fik ansvar for jødiske religiøse, kulturelle og sociale anliggender. Senere, i 1927, fik det også bemyndigelse til at indkræve skatter fra det jødiske samfund, og ansvar for uddannelse, sundhed og socialhjælp indenfor den jødiske sektor. Hidtil ufrugtbar jord blev opdyrket, der blev startet industrivirkomheder og bygget kraftværker og anden infrastruktur. Hebraisk fungerede som forretningssprog, der fandtes en hebraisk presse, og i 1925 blev det Det Hebraiske Universitet udenfor Jerusalem indviet. Den økonomiske vækst i den jødiske sektor kom også araberne til gode. Jøderne udgjorde i 1925 kun omkring 15% af befolkningen, mens de stod for hele 45% af mandatets samlede skatteindbetalinger. Langt størstedelen af pengene blev derimod brugt på den arabiske sektor, der, i modsætning til den jødiske, ikke havde noget velfungerende velfærdssystem. Hele vejen op gennem mandatperioden fandt der, udover den massive jødiske immigration, også en betragtelig arabisk indvandring fra de omkringliggende lande sted.
Herzl Street, Tel Aviv, 1920.
Arabisk-jødisk selvstyreforsøg mislykkes
I flere omgange forsøgte den britiske højkommissær for Palæstina at indføre en slags selvstyre i mandatområdet, hvor både arabere og jøder skulle have indflydelse. Men de palæstinensiske arabere afviste enhver form for magtdeling med jøderne.
Folkeforbundet vedtager Palæstina-mandatet
Den 24. juli 1922 blev aftalen om mandatområderne for Syrien, Palæstina og Mesopotamien bekræftet af forløberen for FN, Folkeforbundet (The League of Nations). Samtidig vedtog Folkeforbundet ordlyden i Balfour-deklarationen, hvorved England overfor det internationale samfund forpligtede sig til at “sikre etableringen af et jødisk hjemland” i Palæstina.
Jordan udskilles fra Palæstina
I september 1922 besluttede England og Folkeforbundet i fællesskab, at de tre fjerdedele af Palæstina, der lå øst for Jordan-floden, skulle ekskluderes fra det område, hvori det jødiske hjemland kunne etableres. Området tildeltes i første omgang selvstyre under navnet Transjordanien, men opnåede senere fuld selvstændighed som Kongedømmet Jordan. Som leder af denne nye stat indsatte englænderne Abdullah, endnu en søn af emiren af Mekka.
Arabisk nationalisme i Palæstina
Under og umiddelbart efter Første Verdenskrig begyndte en arabisk nationalistisk bevægelse at røre på sig. Feisal Ibn-Hussein, søn af emiren af Mekka, forhandlede en overgang med zionisternes leder, Chaim Weizmann, om at jøder og arabere ved fælles hjælp skulle realisere begge folks ønsker om selvbestemmelse. Men med tabet af Damaskus, det hidtidige centrum for den arabiske nationalisme, til Frankrig, ophørte samarbejdet med jøderne, og fokus vendtes i stedet mod Jerusalem og Palæstina.
De første arabiske optøjer
Arabiske nationalistiske ledere opfordrede til demonstrationer imod det jødiske nationale hjem. I april 1920 gik demonstranter til angreb på Jerusalems jødiske indbyggere. Adskillige, både jøder og arabere, blev dræbt og flere hundrede såret. I maj 1921 gik arabiske nationalister til angreb på jøder i havnebyen Jaffa, og snart spredtes volden ud over landet, hvor adskillige jødiske landbrugssamfund kom under angreb. Efter en uges kampe var 47 jøder blevet dræbt, og knap 150 såret. Også mange arabere blev dræbt og såret, fortrinsvis i kampe med de britiske tropper, der nedkæmpede opstanden. Som reaktion på den arabiske vold, strammede den britiske administration reglerne for jødisk immigration til Palæstina.
Oprettelsen af “mandatområder”
Efter krigens afslutning opdelte sejrherrerne Mellemøsten i en række “mandatområder” under fransk og britisk administration. Syrien (i dag Syrien og Libanon) gik til franskmændene, og Palæstina (det nuværende Jordan og Israel inkl. Gaza og Vestbredden) kom ligesom Mesopotamien (Irak) under engelsk kontrol. Løftet om oprettelsen af et nationalt hjem for jøderne i Palæstina blev integreret i mandataftalen.
Mandatområderne for Syrien, Palæstina og Mesopotamien
Oprettelsen af “mandatområder”
Efter krigens afslutning opdelte sejrherrerne Mellemøsten i en række “mandatområder” under fransk og britisk administration. Syrien (i dag Syrien og Libanon) gik til franskmændene, og Palæstina (det nuværende Jordan og Israel inkl. Gaza og Vestbredden) kom ligesom Mesopotamien (Irak) under engelsk kontrol. Løftet om oprettelsen af et nationalt hjem for jøderne i Palæstina blev integreret i mandataftalen.
Den britiske invasion
Det Osmanniske Imperium valgte i Første Verdenskrig side til fordel for centralmagterne (Tyskland og Østrig-Ungarn) og kom dermed i krig med England. De britiske tropper invaderede hele det osmanniske Mellemøsten. I 1917 indtog den britiske general Allenby Jerusalem, og året efter Damaskus.
Den anden indvandringsbølge
Nye russiske pogromer i starten af århundredet ansporede endnu en bølge af udvandring til Palæstina. Jødiske organisationer samlede midler ind over hele verden og opkøbte land, hvorpå de nyankomne jøder oprettede landbrug og byer. I 1909 oprettedes den første kibbutz (socialistisk landbrugsfællesskab), og samme år grundlagdes byen Tel Aviv ved siden af den arabiske havneby Jaffa. Også mange arabere fandt i denne tid vej til Palæstina. I 1914 var den jødiske befolkning vokset til 85.000, den arabiske til 500.000.
Løfter og alliancer
England planlagde under Første Verdenskrig en invasion af det Osmanniske Imperium, som Palæstina var en del af, og søgte at skabe alliancer på kryds og tværs. I 1915 lovede englænderne, i en hemmelig brevveksling med emiren af Mekka, støtte til arabisk selvstændighed i Mellemøsten. I 1916 indgik de en hemmelig aftale med Frankrig om opdeling af krigsbyttet, og i 1917 udstedte den engelske regering i “Balfour-deklarationen” et løfte til zionistbevægelsen om at støtte oprettelsen af “et nationalt hjem for det jødiske folk” i Palæstina.
Herzl og den zionistiske idé
Som reaktion på europæisk jødeforfølgelse udgav den østrigsk-jødiske journalist og forfatter, Theodor Herzl, i 1896 bogen “Der Judenstaat” (Jødestaten). Heri beskrev han et moderne, socialdemokratisk samfund, hvor jøder kunne leve i fred og selv-bestemmelse. Året efter vedtog den første zionistiske kongres (Zion er et andet ord for Israel) stiftelsen af en international organisation med det erklærede mål: “at etablere et hjem for det jødiske folk i Palæstina, garanteret under international lov.” Herzl og andre zionistiske ledere søgte opbakning til projektet hos lederne af de forskellige stormagter – det osmanniske imperium, Tyskland og England. Kun sidstnævnte udviste interesse for idéen.
Den første indvandringsbølge
Undertrykkelse og forfølgelse i Europa fik fra 1880’erne mange europæiske jøder til at udvandre, særligt fra de russisk kontrollerede, østeuropæiske provinser. Et af målene var Palæstina, og i den første større bølge af indvandring ankom omkring 25.000 jøder. Ved århundredeskiftet var der således ca. 50.000 jøder i Palæstina ud af en samlet befolkning på ca. 350.000.
Jøderne i Palæstina
Tyrkerne herskede over Palæstina som en del af det osmanniske imperiums syriske provins siden erobringen af hele Mellemøsten i starten af 1500-tallet. I alle årene var der en uafbrudt, jødisk tilstedeværelse i området, først og fremmest i de hellige byer Safed, Tiberias, Hebron og Jerusalem. Det jødiske samfunds befolkningstal varierede, men talte i 1880 omkring 25.000, ca. 1/10 af den samlede befolkning.
Det osmanniske imperium
Osmannerne (tyrkerne) indtog i 1517 Kairo og regerede de næste 400 år over hele Mellemøsten fra deres hovedstad, Konstantinopel (nu Istanbul). Området, før kendt som Judæa eller Palæstina, havde ikke længere status som en selvstændig landsdel, men var underlagt det osmanniske imperiums syriske provins med Damaskus som lokal, administrativ hovedstad. Regionen forblev forsømt og underudviklet, og stort set afskåret fra den øvrige verden.
Korsfarerne
Pave Urban II opfordrede til korstog for at generobre Det Hellige Land fra muslimerne, og i 1099 indtog de første korsfarere Jerusalem og massakrerede et stort antal jøder og muslimer. I de efterfølgende par hundrede år kæmpede korsfarerne og forskellige muslimske herskere om kontrollen med området. I 1187 lykkedes det den kurdiske general Saladin, der regerede over både Egypten og Syrien, at generobre Jerusalem til muslimerne.
Mamelukkerne
Mamelukkerne (oprindeligt en hær af slaver primært fra Tyrkiet og Nordkaukasus) overtog i 1250 magten i Egypten fra Saladins Ayyubide-dynasti. Korsfarernes sidste bastion i Det Hellige Land, havnebyen Akko, faldt til mamelukkerne i 1291. I de efterfølgende par hundrede år, hvor Palæstina regeredes fra Damaskus, ophørte provinsen med at fungere som knudepunkt for handel med Fjernøsten, og befolkningen, inklusive de få tusinde jødiske familier, der var tilbage, levede i yderste fattigdom. Flere byer lå i ruiner, og selv Jerusalem var næsten forladt. I 1351 blev Palæstina angrebet af pest, og omkring år 1500 var områdets befolkningstal faldet til bare 200.000 mennesker. Mamelukkerne regerede området fra Egypten til Syrien indtil de blev besejret af de osmanniske tyrkere.
Perserne vender tilbage
Perserne (fra det nuværende Iran) overtog igen for en kort stund kontrollen med Jerusalem. Men da den byzantinske kejser Heraklius slog den persiske invasion tilbage, og i år 629 genvandt byen, beordrede han alle jøder dræbt og alle synagoger brændt. Mange jøder flygtede til Egypten og andre egne af imperiet.
Arabisk herredømme
Fra den arabiske halvø udbredtes i 630’erne en ny religion, islam, og inden for få år blev både det persiske og det byzantinske rige besejret. I 638 faldt Jerusalem til den arabiske kalif Omar og blev underlagt det muslimske imperium, som regeredes fra kalifatet i byen Medina (i dag i Saudi-arabien). Omar grundlagde den første moske (al-Aqsa-moskeen) på pladsen i Jerusalem, hvor det jødiske tempel tidligere havde ligget.
De efterfølgende århundreder var præget af intern splid i den muslimske verden. Skiftende kaliffer regerede over det meste af Mellemøsten fra hovedsæder i Damaskus (fra 661) og Bagdad (fra 750). Jøder og kristne blev tolereret, men var underlagt særlige restriktioner, hvorfor mange enten konverterede til islam eller forlod landet. I 969 blev Jerusalem erobret af Fatimide-dynastiet, der regerede fra kalifatet i Kairo, og i 1071 endte det arabiske herredømme over Jerusalem, da Fatimiderne blev smidt på porten af de tyrkiske seljukker.
Judæa omdøbes til Palæstina
Under et sidste, jødisk oprør mod romerne (Bar Kochva-revolten) kom Jerusalem for en kort, 3-årig, periode igen under jødisk kontrol. Efter romernes uundgåelige, knusende sejr blev mange hundrede tusinde jøder enten landsforvist, solgt som slaver eller dræbt. Den romerske Kejser Hadrian jævnede Jerusalem med jorden, og jøder blev forment adgang til byen.
For definitivt at eliminere det jødiske tilhørsforhold til landet, omdøbte romerne Judæa til “Palaestina,” et ord, der menes at være afledt af ordet “filistre,” et folk fra Kreta, der tusind år før huserede på Judæas middelhavskyst. Der levede dog fortsat jøder i området, og knap 100 år senere fik jøderne igen adgang til Jerusalem.
Byzantinsk tid
Den romerske Kejser Konstantin gjorde kristendommen til officiel religion i Romerriget og flyttede i 330 imperiets hovedstad fra Rom til Byzans, som han omdøbte til Konstantinopel (nu Istanbul i Tyrkiet). Ved udgangen af 300-tallet blev også Judæa, nu kaldet Palæstina, et overvejende kristent område, og der blev bygget kirker og klostre på kristendommens hellige steder i Jerusalem, Betlehem og Galilæa. Jøder formentes igen adgang til Jerusalem.
Herodes Den Store
Efter et fejlslagent jødisk oprør gjorde romerne Judæa til en regulær romersk provins og indsatte den jødiske Kong Herodes Den Store som administrator. Efter hans død i år 4 (f.v.t.) deltes provinsen op mellem Herodes’ sønner. Den ene, Herodes Antipas, som kendes fra det nye testamente, administrerede Galilæa i nord og Perea i øst (Jordanflodens østbred, i dag en del af staten Jordan).
Jerusalems ødelæggelse
Den romerske Kejser Titus knuste endnu et jødisk oprør. Det jødiske tempel og resten af Jerusalem blev lagt i ruiner. En gruppe særligt hårdnakkede jøder søgte tilflugt på bjerget Masada, men blev tre år efter besejret af romerne.
Romernes indtog
Romerne invaderede Grækenland, og besejrede også det hellenske seleukide-rige i Mellemøsten. Trods en slags jødisk selvstyre i Jerusalem regeredes Judæa i realiteten fra Rom.
Makkabæerne
En jødisk stamme, “makkabæerne,” gjorde oprør imod den hellenske besættelse, og fra 142 f.v.t. og ca. 80 år frem var Judæa igen en selvstændig, jødisk stat.
Grækerne
Den græsk-makedonske hersker Aleksander Den Store knuste det persiske imperium og erobrede herved også Judæa. Efter Aleksanders død deltes det hellenske (græske) imperium i tre, og jøderne i Judæa blev klemt mellem rivaliserende græske herskere.